Tuesday, October 16, 2018

Laporan terbaru ditahun 2018-2020 mendedahkan bahawa kini terdapat lebih daripada 4 bilion orang di seluruh dunia menggunakan internet.




Laporan terbaru Global Global 2020 dari We Are Social dan Hootsuite mendedahkan bahawa kini terdapat lebih daripada 4 bilion orang di seluruh dunia menggunakan internet.

Lebih separuh daripada penduduk dunia kini berada dalam talian, dengan data terbaru menunjukkan bahawa hampir satu perempat daripada satu bilion pengguna baru muncul dalam talian buat kali pertama pada 2017. Afrika telah melihat kadar pertumbuhan paling cepat, dengan jumlah pengguna internet merentasi benua meningkat sebanyak lebih daripada 20 peratus tahun ke tahun.

Kebanyakan pertumbuhan pengguna internet tahun ini didorong oleh lebih banyak telefon pintar dan pelan data mudah alih yang berpatutan. Lebih daripada 200 juta orang mendapat peranti mudah alih pertamanya pada 2017, dan dua pertiga daripada 7.6 bilion penduduk di dunia kini mempunyai telefon bimbit.

Lebih separuh daripada telefon bimbit yang digunakan hari ini adalah peranti 'pintar' juga, jadi semakin mudah bagi orang untuk menikmati pengalaman internet yang kaya di mana pun mereka berada.

Penggunaan media sosial terus berkembang dengan pesat juga, dan jumlah orang yang menggunakan platform teratas di setiap negara telah meningkat hampir 1 juta pengguna baru setiap hari sepanjang 12 bulan yang lalu. Lebih daripada 3 bilion orang di seluruh dunia kini menggunakan media sosial setiap bulan, dengan 9 dari 10 pengguna mengakses platform pilihan mereka melalui peranti mudah alih.

Anda akan mendapati wawasan utama dari laporan tahun ini dalam analisis kami yang lebih terperinci di bawah, tetapi di sini adalah tajuk utama penting untuk digital pada tahun 2018:

Jumlah pengguna internet pada 2018 adalah 4.021 bilion, naik 7 peratus tahun ke tahun
Jumlah pengguna media sosial pada 2018 adalah 3.196 bilion, naik 13 peratus tahun ke tahun
Jumlah pengguna telefon bimbit pada 2018 adalah 5.135 bilion, naik 4 peratus tahun ke tahun

Sebelum kita menggali penemuan penting ini, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan kongsi data yang membuat laporan tahun ini mungkin:

GlobalWebIndex
Perisikan GSMA
Statista
Loco
SimilarWeb
Jadi, apa semua data berharga mereka memberitahu kita?




1. Satu bilion tahun
Ia bukan hanya bilangan orang yang menggunakan internet yang telah meningkat pada tahun ini; jumlah masa yang dibelanjakan oleh orang ramai di internet juga meningkat dalam tempoh 12 bulan yang lalu.

Data terbaru dari GlobalWebIndex menunjukkan bahawa pengguna internet purata kini menghabiskan sekitar 6 jam setiap hari menggunakan peranti dan perkhidmatan berkuasa internet - itu kira-kira satu pertiga daripada kehidupan mereka yang bangun.

Jika kita menambah bersama ini untuk semua 4 bilion pengguna internet di dunia, kita akan menghabiskan tahun 1 bilion tahun yang mengejutkan pada tahun 2018.




2. Mengedar masa depan
Seperti yang kita perhatikan dalam laporan analisis tahun lepas, akses internet tidak sama rata di seluruh dunia.

Itu masih berlaku pada tahun 2018, tetapi perkara-perkara mula berubah.

Kadar penembusan internet mungkin masih rendah di kebanyakan kawasan Afrika Tengah dan Asia Selatan, tetapi kawasan ini juga melihat pertumbuhan terpantas dalam penggunaan internet.

Pengguna di Afrika meningkat lebih daripada 20 peratus tahun ke tahun, dengan bilangan pengguna internet yang dilaporkan di Mali meningkat hampir 6 kali sejak Januari 2017. Jumlah pengguna internet di Benin, Sierra Leone, Niger, dan Mozambique lebih daripada dua kali ganda berbanding tahun lepas juga.

Ini bukan sekadar cerita tentang 'bilion seterusnya', walaupun.

Mempercepat akses di negara membangun akan memberi kesan kepada pengalaman internet untuk pengguna di mana-mana, seperti syarikat seperti Google, Facebook, Alibaba, dan Tencent berusaha untuk menyampaikan produk global yang berskala yang memenuhi keperluan dan konteks pengguna baru ini.

Perubahan ini akan mempunyai pengaruh mendalam pada masa depan internet, jadi kami akan meneroka topik ini dengan lebih terperinci dalam catatan blog yang terpisah dalam beberapa hari ke depan.



3. Sambungan untuk pergi
Lebih dari dua pertiga penduduk dunia sekarang mempunyai telefon bimbit, dengan kebanyakan orang kini menggunakan telefon pintar.

Bilangan pengguna mudah alih yang unik di seluruh dunia meningkat lebih daripada 4 peratus tahun ke tahun, walaupun kadar penembusan kekal di bawah 50 peratus di kebanyakan kawasan Afrika Tengah.

Telefon pintar adalah pilihan pilihan di dunia untuk pergi juga dalam talian, menyumbang kepada peningkatan lalu lintas web daripada semua peranti lain yang digabungkan.

Terlebih lagi, data ini hanya untuk kegunaan web. Data terkini dari App Annie menunjukkan bahawa orang kini menghabiskan masa 7 kali lebih lama menggunakan aplikasi mudah alih berbanding pelayar web mudah alih, jadi 'bahagian internet' mudah alih mungkin lebih tinggi daripada angka di atas yang dicadangkan.

Data terkini dari Facebook mengukuhkan penemuan ini, dengan hanya 5 peratus daripada pangkalan pengguna global platform tidak mengakses platform melalui peranti mudah alih.




4. Sebelas pengguna baru sesaat
Hampir 1 juta orang mula menggunakan media sosial untuk kali pertama setiap hari sepanjang tahun lalu - itu bersamaan dengan lebih daripada 11 pengguna baru setiap saat.

Jumlah pengguna global yang menggunakan media sosial telah meningkat sebanyak 13 peratus dalam 12 bulan terakhir, dengan Asia Tengah dan Selatan mencatatkan keuntungan terpantas (masing-masing 90 peratus dan 33 peratus).

Arab Saudi telah mencatatkan kadar pertumbuhan negara yang terpantas di seluruh 40 ekonomi fokus kami pada 32 peratus, tetapi India hanya berada di belakang, dengan pertumbuhan tahunan 31 peratus dalam pengguna media sosial.

Nisbah jantina masih menjadi kebimbangan di seluruh dunia, dengan data terbaru dari Facebook menunjukkan bahawa wanita masih jauh kurang bernasib baik di seluruh Afrika Tengah, Timur Tengah, dan Asia Selatan.





5. Filipina mengekalkan mahkota
Bagi tahun ketiga berturut-turut, orang-orang Filipina menghabiskan masa yang paling banyak di media sosial, dengan purata pengguna di negara ini menghabiskan hampir 4 jam di sosial setiap hari.

Pemain Brazil semakin mengejar, dan orang Indonesia dan Thailand telah mengatasi Argentina untuk mengambil tempat ketiga dan keempat dalam ranking tahun ini.




6. Facebook masih mendominasi
Sudah menjadi tahun yang baik untuk Mark Zuckerberg dan pasukan, dengan platform Facebook Inc. memaparkan pertumbuhan yang mengagumkan pada tahun 2017.

Platform teras Facebook masih menguasai landskap sosial global, dengan jumlah pengguna naik 15 peratus tahun ke tahun mencapai hampir 2.17 bilion pada awal tahun 2018.

WhatsApp dan Facebook Messenger kedua-duanya meningkat dua kali lebih laju seperti platform Facebook teras, dengan bilangan orang yang menggunakan setiap aplikasi messenger sehingga 30 peratus tahun pada tahun.

Kedua-dua aplikasi masih terikat dari segi nombor pengguna, tetapi data terkini dari SimilarWeb menunjukkan bahawa WhatsApp mempunyai kedudukan geografi yang lebih kuat. WhatsApp kini menjadi aplikasi utamanya di 128 negara di seluruh dunia, berbanding dengan Facebook Messenger 72.

Sekarang terdapat hanya 25 negara di seluruh dunia di mana aplikasi milik Facebook bukan platform utamanya.

Walaupun statistik messenger yang mengagumkan ini, Instagram berjaya menuntut kisah pertumbuhan Facebook Inc. sejak 12 bulan lalu, dengan bilangan pengguna global meningkat sebanyak satu pertiga.

Untuk membantu perniagaan di mana-mana mengukur peluang Instagram di negara masing-masing, kami telah memasukkan nombor tempatan untuk penggunaan Instagram di lebih daripada 230 negara dalam laporan serantau tahun ini. Anda akan menemui pautan kepada orang-orang di akhir siaran ini
.



7. Capaian organik terus jatuh
Untuk laporan tahun ini, kami telah bekerjasama dengan Locowise untuk berkongsi maklumat tentang jangkauan Facebook dan pertunangan untuk 179 negara di seluruh dunia.

Seperti yang dijangkakan, jangkauan dan penglibatan organik telah kedua-duanya menurun sepanjang tahun lepas, dengan purata turun sebanyak lebih daripada 10 peratus tahun ke tahun.

Walaupun trend yang menyedihkan, angka-angka ini akan menjadi tanda aras yang berharga bagi pemasar di mana-mana - terutamanya kerana mereka menawarkan pandangan ke dalam bilangan jenama yang menggunakan media berbayar (ambil perhatian bahawa carta di bawah adalah ringkasan slaid 69 dan 72 dalam laporan Digital pada 2018).





8. Kelajuan sambungan mudah alih meningkat
Sambungan data mudah alih semakin pantas di seluruh dunia, dengan laporan Intelijen GSMA bahawa lebih daripada 60 peratus sambungan mudah alih kini boleh dikelaskan sebagai 'jalur lebar'.

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan ketara dalam kelajuan sambungan mudah alih antara negara. Pengguna mudah alih di Norway menikmati kelajuan muat turun purata lebih daripada 60 Mbps; hampir tiga kali purata global.

Pengguna mudah alih di 6 negara - termasuk Belanda, Singapura, dan UAE - kini menikmati kelajuan sambungan purata lebih daripada 50 Mbps. Pada hujung spektrum, pengguna mudah alih di 18 negara - termasuk India dan Indonesia - masih mengalami kelajuan sambungan rata-rata kurang dari 10 Mbps.

Terdapat berita gembira, walaupun: purata kelajuan sambungan mudah alih meningkat lebih dari 30 persen sepanjang tahun lalu.

Ini bukan berita baik untuk orang sabar, sama ada; Sambungan yang lebih cepat juga boleh membantu mengurangkan tekanan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa kelewatan hanya beberapa saat sambil buffering kandungan video boleh mencetuskan peningkatan yang sama dalam tahap kecemasan sebagai menonton filem seram sendiri, atau cuba untuk menyelesaikan masalah matematik kompleks.

Sebahagian besar terima kasih kepada kelajuan muat turun yang lebih pantas, pengguna telefon pintar purata di seluruh dunia kini menggunakan hampir 3GB data setiap bulan - peningkatan lebih daripada 50 peratus sejak kali ini tahun lepas.





9. E-commerce menghabiskan melompat
Data terkini dari Outlook Market Digital Outlook menunjukkan bahawa jumlah nilai pasaran e-dagang bagi barangan pengguna meningkat sebanyak 16 peratus berbanding tahun lepas. Jumlah perbelanjaan tahunan pada 2017 mencapai hampir US $ 1.5 trilion, dengan produk fesyen mewakili kategori tunggal terbesar.

Di seluruh dunia, bilangan orang yang menggunakan platform e-dagang untuk membeli barangan pengguna (misalnya fesyen, makanan, elektronik, dan mainan) meningkat sebanyak 8 peratus, dengan hampir 1.8 bilion orang di seluruh dunia kini membeli dalam talian.

Kira-kira 4


Jumlah yang dibelanjakan setiap e-dagang juga meningkat, dengan pendapatan purata setiap pengguna (ARPU) naik 7 peratus tahun ke tahun untuk mencapai US $ 833. Inggeris adalah pembelanjaan e-dagang terbesar, dengan perbelanjaan tahunan di UK kini lebih besar daripada US $ 2,000 bagi setiap pengguna.

Ia adalah penting untuk menonjolkan bahawa ini hanya angka bagi barangan pengguna juga; jika kita menambah perbelanjaan ke atas kategori lain seperti perjalanan, kandungan digital, dan aplikasi mudah alih, jumlah nilai e-dagang global akan lebih hampir kepada AS $ 2 trilion.






10. 5,000 carta
Siaran ini hanya termasuk pemilihan data kecil yang anda dapati merentas 5,000 carta dalam suite lengkap kami di dalam laporan Global Global 2018.

Khususnya, anda akan menemui data mendalam untuk lebih daripada 230 negara dan wilayah dalam pelbagai laporan serantau kami, termasuk semua nombor penting yang anda perlukan untuk memahami internet, media sosial, dan tingkah laku mudah alih di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment