Berapa banyakkah jenis pemasaran di Internet yang ada dan
apakah
Kegunaanya.
Bagaimana untuk mengetahuinya:
• Pasaran internet
• Pemasaran kandungan
• Pemasaran blog
• Pemasaran sosial media
• Pemasaran YouTube
• Pemasaran produk
• Pemasaran affiliate
• Pemasaran video
• Pemasaran e-mel
• Pemasaran rujuk
• Pemasaran masuk
Pertanyaan :
1.Apakah pemasaran Internet?
2.Kenapa mereka memanggil pemasaran Internet
3.Apa jenis pemasaran internet yang berfungsi untuk kita
ketahui
1. Pemasaran internet adalah cara paling murah untuk
mencapai sasaran pasaran anda, tanpa mengira saiz perniagaan anda
Tetapi apakah pemasaran internet,itu betul?
2. Menentukan Pemasaran Internet
Juga dipanggil pemasaran dalam talian, pemasaran internet
adalah proses mempromosikan perniagaan atau jenama dan produk atau
perkhidmatannya melalui internet menggunakan alat yang membantu memandu lalu
lintas, petunjuk, dan penjualan. Ada
beberapa jenis pemasaran internet, beberapa yang bekerja sahaja, orang lain
yang bekerja bersempena dengan yang lain. Berikut adalah ringkasan:
Pemasaran Enjin Carian (Search enjin)
3. Jenis pemasaran web yang mempromosikan laman web dengan
meningkatkan keterlihatan dalam halaman hasil enjin carian melalui
pengoptimuman enjin carian serta melalui iklan berbayar, pemasaran kandungan
strategik dan rangkaian media sosial.
• Search Engine Optimization (SEO)
Penyempurnaan SEM, meningkatkan kedudukan atau penglihatan
laman web dalam hasil carian enjin carian. Program SEO berfungsi untuk
memindahkan hasil carian yang disasarkan yang lebih tinggi dalam ranking
apabila keputusan dibentangkan kepada pengguna enjin carian seperti Google,
Bing, Yahoo !, dan lain-lain. Semakin tinggi ranking apabila keputusan
dipaparkan, semakin banyak pengguna akan mengklik pautan tersebut dan pergi ke
laman web yang disasarkan.
• Periklanan Paparan
Pengiklanan dalam ruang statik, set yang terdiri daripada
imej atau karya seni dan kata-kata. Sama seperti iklan di akhbar dan majalah.
• Periklanan Bayar Per Klik
Pengiklanan yang dibentangkan pada spekulasi oleh penerbit
web seperti halaman hasil enjin carian atau laman utama pada pelayar yang hanya
mengenakan pengiklan untuk bilangan kali seseorang mengklik iklan untuk pergi
ke tapak web yang disasarkan, bukan nombor daripada penonton iklan tersebut.
• Pemasaran media sosial
Pemasaran menggunakan saluran media sosial seperti Facebook
atau tapak lain yang serupa. Jenis pemasaran ini termasuk membuat halaman di
laman web ini secara langsung mempromosikan syarikat, organisasi, atau produk
yang boleh diakses dengan mudah dari pada atau di luar tapak. Pemasaran media
sosial juga boleh menjadi faktor kepada program SEO.
• Pemasaran E-Mail
Pemasaran berdasarkan pengedaran mesej melalui e-mel.
Pemasaran E-Mail boleh terdiri daripada mesej teks, gabungan kata-kata dan imej
seperti dalam iklan paparan atau memberi akses kepada video di laman web atau
laman video awam seperti YouTube. Pemasaran e-mel juga mempunyai keupayaan
untuk menawarkan pautan ke laman web tertentu untuk memandu trafik dan
pendapatan ke laman web tersebut.
• Pemasaran Rujukan
Salah satu bentuk pemasaran web yang paling halus, pemasaran
rujukan berdasarkan kepada satu orang cukup senang dengan laman web atau laman
media sosial untuk merujuknya kepada orang lain, yang diharapkan dapat membuat
reaksi rantai referensi dari satu kumpulan individu ke yang lain. Pemasaran
rujuk juga boleh menjadi komponen utama dalam program SEO
• Pemasaran Gabungan
Pemasaran oleh pihak ketiga yang merujuk pelanggan ke laman
web atau vendor tertentu. “Gabungan” memasarkan produk mereka sendiri, seperti
melalui laman web, tetapi mempunyai pautan ke laman web lain yang tidak
berkaitan dengan laman web mereka, tetapi mempunyai minat yang sama bagi
pengguna. Gabungan diberi ganjaran untuk bilangan kali seseorang memaut dari
laman web mereka ke tapak yang disasarkan.
• Pemasaran Inbound
Kaedah menarik perhatian dan lawatan ke laman web dengan
meletakkan maklumat di laman web yang sedang dicari oleh orang lain. Ini
termasuk penggunaan penyediaan maklumat berharga melalui blog atau artikel di
laman web, atau maklumat umum yang disediakan sebagai kandungan laman web di
luar tujuan utama laman web. Apabila pengguna enjin carian mencari kandungan
tertentu, laman web yang mengandungi kandungan dipaparkan, walaupun kandungan
itu bukan tujuan utama laman web tersebut. Dengan menarik pengguna enjin carian
ke laman web melalui maklumat sekunder, pengguna terdedah kepada laman web dan
tawaran utamanya tanpa perlu mencari laman web secara khusus.
• Pemasaran Video
Pemasaran melalui penggunaan video, seperti yang terdapat di
YouTube atau laman web yang serupa. Video boleh menjadi apa-apa panjang
(bergantung kepada batasan tapak hosting video) dan mempunyai sebarang
kandungan, mesej, atau advokasi untuk tujuan. Video mungkin semudah berdiri
individu di depan kamera yang bercakap, kepada nilai-nilai pengeluaran yang
kaya dan kaya seperti yang terdapat dalam teater filem. Pemasaran video
berkahwin dengan kekuatan suara dan penglihatan yang bergerak untuk
membentangkan mesej yang berkuasa.
No comments:
Post a Comment